Köpvillkor

Senast ändrad 2021-07-09

Här kan du läsa om vilka betalsätt du har att välja mellan, med vilka leveranssätt du kan välja mellan och hur du går tillväga om du önskar returnera eller reklamera varan du köpt.
Den 13 juni 2014 trädde den nya distans- och hemförsäljningslagen i kraft. För att läsa mer om den nya lagen ber vi er besöka Konsumentverkets hemsida. 
När du slutför din beställning hos oss och genomfört din betalning har du accepterat det som står här i vårt köpvillkor! Det är därför viktigt att du läser igenom detta och har du några frågor eller är osäker kan du kontakta oss per email innan du gör ditt köp.

Hos Elsas hem finns inga minimibelopp vid beställningar. Alla ordrar är välkomna!
Du måste dock vara 18 år när du handlar.

Vi reserverar oss för eventuella fel gällande pris och texter i webbshoppen och fel i vårt lagersaldo som kan bero på en vara visat sig vara trasig/felaktig när den ska levereras.

 

Våra två olika betalningssätt

 
Swish betalning

Betala enkelt och smidigt med Swish genom din mobil och signera med ditt BankID. Pengarna dras bekvämt på en gång och du får kvittot på skärmen och via mail.
Obs om du använder en mobil vid köpet måste du gå tillbaka till vår webbshop när du godkänt köpet via BankID. Annars registreras inte din order korrekt och du får inget kvitto.


Klarna Checkout

Med Klarna Checkout kan du betala med faktura, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Installera Klarna Appen så minskar du risken att glömma betala en faktura. I Appen kan du betala dina köp, följa dina paket och massa annat.

När du betalar via Klarna Checkout godkänner du ett avtal med Klarna där som bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har.

För fullständiga villkor angående Klarna Checkout, gå in på följande länk:
https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/528483/sv_se/checkout

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna direkt på telefonnummer 08-120 120 10. Klarnas öppettider är Mån-Tors mellan 08.00 – 20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00 – 17.00.

Faktura

Vid betalning med faktura gäller Klarnas gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta.

Kortbetalning

Klarna accepterar Visa, Mastercard och American Express. Kortbetalningen sker via en krypterad koppling till Klarnas betalväxel. Med denna betalningsmetod är det möjligt med en alternativ leveransadress. 

Direktbetalning

Koppla ditt Klarna konto med din bank så drar Klarna pengarna direkt. På så sätt slipper du påminnelseavgifter och glömma betala ditt köp.

 


Fraktkostnader

Hämta själv på Borensvägen 66 Motala (ring 0709 24 94 41 först)

0 kr

Alla ordrar inom Sverige

59 kr

Fraktfritt om ordersumman är över 1200kr

 

 


Leveranstid

Så fort din order har blivit godkänd, packar vi din order. Vi skickar ditt paket inom 1-3 arbetsdagar vilket innebär att det är då vår logistikpartner tar över ansvararet för leveransen av ditt paket.
Vi reserverar oss för dagar där vi fått onormalt många ordrar t.ex. vid REA och kampanjer eller tider på året då det normalt är många beställningar t.ex. runt jul.

Har du frågor om din leverans kan du kontakta oss per email.


Orderbekräftelse 

När du har gjort färdigt din order kommer du automatiskt att få en orderbekräftelse via mail till den e-postadress du angivit vid beställningen. 
OBS! Kontrollera att du anger rätt e-postadress. Om du inte får någon bekräftelse av oss kan du ha angivit en felaktig adress. Kontakta oss i så fall för att få en kopia av orderbekräftelsen.
Har du inte fått en orderbekräftelse inom några timmar kolla i ditt spamfilter eller kolla med er mailleverantör om det kan ha fastnat i något filter. Vi gör vårt bästa med att se till att vår orderbekräftelse inte ska klassas som spam, men vi kan inte påverka detta.
Var noggrann att vid Swish betalning gå tillbaka till vår webbshop så ordern kan slutföras.


Vad händer om produkten är skadad när jag får den?

Är någon vara skadad skall den reklameras till oss inom 14 dagar. Vi skickar då en ny vara och du får även ersättning för dina utlägg. Om varan utgått betalar vi tillbaka beloppet eller så kan du byta mot en annan vara. Transportskadat gods skall lämnas in till närmaste utlämningsställe inom 8 dagar tillsammans med allt emballage. Ett tips är att ta ett kort på skadan.


Vad händer om jag ångrar mitt köp?

Konsumentköplagen gäller när du handlar hos oss, det innebär att du har 14 dagars ångerrätt räknat från den dag du slutförde din order, inte den dag du hämtat ut ditt paket. Varor skall returneras oanvända och oskadade i originalförpackning, bifoga också kopia på följesedel och kvitto.
Vi betalar tillbaka värdet på varan (inte frakten).

Kontakta alltid oss innan du returnerar, maila till malin@elsashem.se. Skicka varorna i postpaket och ange om du vill ha beloppet insatt på Plusgiro, Bankgiro eller på bankkonto i svensk bank. Skicka inte mot postförskott då din vara automatiskt returneras till dig med ytterligare kostnader för er. Vid byte står kunden för de frakter och avgifter som uppkommer.

En ny lag för distanshandel trädde i kraft från 13 juni 2014 som innebär att du kan ångra ett köp även om du använt varan. Du har då rätt till viss eller hel ersättning för den återlämnade varan men ett värdeminskningsavdrag kan komma göras i samband med detta. Värdeminskningsavdraget beslutar vi när vi undersökt varan du återlämnat. Avdraget kan inte överklagas eller bestridas! 

Falska beställningar eller betalning med stulna uppgifter eller betalkort polisanmäls

 

Om Elsas hem

Elsas hem är ett biföretag till aktiebolaget Teknikprojekt med organisations nr.556616-0486 grundat år 2000.

Besöksadress:  Slussgatan 13, 591 62 Motala.

Telefon: 0709 24 94 41